«Слідство ведуть знавці»
( урок узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»)
Мета
навчальна: узагальнити й систематизувати знання про склад, класифікацію, хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, типи хімічних реакцій; генетичний зв’язок; навчити виконувати завдання зі складання рівнянь реакцій за схемою, удосконалювати вміння у написанні формул речовин і хімічних рівнянь, розстановці коефіцієнтів; показати практичне значення знань про взаємозв’язок речовин для одержання нових сполук і матеріалів, розв’язувати задачі
розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння нестандартного мислення;
виховна: виховувати творчий підхід до навчання, колективізм, інтерес до хімії.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань учнів.
Форма проведення: урок дослідження.
Обладнання: штатив із пронумерованими пробірками, картки самооцінювання, універсальний індикатор, роздаткові картки із завданнями, мультимедійний проектор, презентація уроку створена програмою Power Paint.
Реактиви: сульфатна кислота, натрій гідроксид; натрій хлорид, дистильована вода.
Методи: інтерактивні методи навчання: робота у групах, парах.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Перевірка відсутніх, оголошення мети й плану уроку.
Правила на уроці:
У – уважні
Р – розумні
О – організовані
К – кмітливі
У вас найкращий сусід по парті. Притуліть свої долоні до долонь сусіда і промовте:
Теплом своїх долоньок
Я з другом поділюсь
Урок цікавий, новий
Я з радістю розпочну!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На дворі зима. Наш організм для підвищення імунітету потребує вітаміну С, тобто аскорбінової кислоти, що міститься у цитрусових, шипшині,смородині. В морозну погоду необхідно у свій раціон включити калорійні продукти такі як: м’ясо, рибу, різноманітні супи і бульйони, але не забувайте до них додати натрій хлориду. Не зловживайте газовими напоями, тому що вони негативно діють на зубну емаль і шлунок… Напевно ви здогадались, що згадані мною сполуки належать до …(відповідь учнів) основних класів неорганічних сполук. Запишіть тему уроку «Основні класи неорганічних сполук». Відкриваємо зошити її записуємо число і тему нашого уроку.
Девізом уроку стане вислів давньоримського філософа Сенеки:
Навчаємось не заради школи,
а задля життя…
Мета уроку:
— узагальнити й систематизувати знання про склад, класифікацію, хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, типи хімічних реакцій;
— навчити виконувати завдання зі складання рівнянь реакцій за схемою, удосконалювати вміння у написанні формул речовин і хімічних рівнянь, розстановці коефіцієнтів;
— показати практичне значення знань про взаємозв’язок речовин для одержання нових сполук і матеріалів;
- розв’язувати розрахункові і експериментальні задачі .
ІІІ. Основна частина уроку
( Звучить музика кінофільму «Шерлок Холмс»)
Обпер групи, увагу!
До уваги обпер групи, у складі учнів 8 класу! Необхідно встановити особи незнайомців, встановити жителями яких держав вони є. Вказати їх прикмети, скласти анкету для архіву. Слідство провести з позиції хімії, при проведенні слідства застосувати експертизу.
Слідство ведемо за планом:
1.Їх розшукує Інтерпол.
2. Встановлюємо громадянство.
3. Увага! Розшук.
4.Обережно, невідомий пакунок.
5.Перевіримо інтуїцію.
6.Елементарно…!
7.Генетична експертиза.
8.Детектор брехні.
ІІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок. Гра-слідство
“Бліц-розминка” (” Мозкова атака ”)
1) Оксиди класифікуються на кислотні, амфотерні й... (Основні)
2) Складна речовина, що складається з атомів металу і кислотного
залишку... (Сіль)
3) Кислотні оксиди не взаємодіють з ... (Кислотами)
4) Реакція взаємодії між кислотами й основами називається...
(Нейтралізація)
5) За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяються на...
(Одно, двох, триосновні)
6) У лужному середовищі фенолфталеїн набуває кольору... (Малинового)
7) Складні речовини, що складаються з атомів металу й Оксигену,
називаються... (Оксидами)
8) У результаті взаємодії кислотного й основного оксидів
утворюється... (Сіль)
9) Розчинні у воді основи називаються...(Лугами)
10) Основні оксиди не взаємодіють з...(Основами)
1-й етап слідства: «Їх розшукує Інтерпол»
- До складу цих сполук входить два елемента, один з яких мешкає у квартирі №8 ПСХЕ Д.І.Менделеєва. До якого класу речовин вони належать.
Які речовини називаються оксидами? На які групи вони поділяються?
Завдання 1.
Розрахуйте масові частки хімічних елементів у вуглекислому газі. До якого класу речовин він належать, як класифікуються?
- Сполуки, які проживають у цій державі, складають з найлегшого
елемента, його кількість залежить від гостинності кислотних залишків.
Що це за сполуки?
Дайте визначення кислотам. Як вони класифікуються?
Завдання 2.
(міжпредметний зв’язок з біологією)
Використовується в медицині. Вона входить до складу шлункового соку (майже 0,3 %), сприяє перетравлюванню їжі й убиває хвороботворні бактерії. За нестачі її в шлунковому соку лікар призначає вживати її всередину (розбавлений розчин). Якщо ж вміст її у шлунковому соку підвищений, відчувається печія. У такому разі людина вживає ліки для нейтралізації надлишку її в шлунку. Назвіть сполуку. (НCl)
3. Обов’язково до цих сполук входить хімічний елемент Ме і дует елементів під №8 і №1. Встановіть сполуки, їх класифікацію.
Завдання 3.
Інформація до роздумів.
Який об’єм сульфур (ІV) оксиду буде взаємодіяти з натрій гідроксидом,
якщо в результаті реакції утвориться натрій сульфіт з кількістю речовини
0,2 моль.
4. Коли б не ці сполуки
Людство зазнало муки,
Одною ми пишемо по дошці,
Іншу гасимо оцтом у ложці,
Додаємо коли ми куховаримо,
Печемо, клеїмо, перемо…
Доказів вам уже доволі
Звичайно ці сполуки…(солі)
Розподіліть речовини за класами.
1) K2O; 2) NaOH;
3) CaBr2; 4) Cr(NO3)2;
5) Mn2O7; 6) H2SiО3;
7) H2S; 8) Mg(OH)2;
9) СоСl3; 10) H2SO3.
Завдання 5.
Із чотирьох елементів – Калій, Сульфур, Оксиген і Гідроген – складіть формули:
однієї основи KOH – калій гідроксид.
двох кислот H2SO3 – сульфітна кислота, H2SO4 – сульфатна кислота;
трьох солей К2S, K2SO3 – калій сульфіт, K2SO4 – калій сульфат.
Тести
Відповіді: І варіант: 1-б, 2-в, 3-а, 4-г, 5-г.
ІІ варіант: 1-а, 2-б, 3-а, 4-в, 5-б.
Фізхвилинка! “Україно, ми твоя надія”.
3-й етап слідства:
«Увага! Розшук.»
Міні-практикум
- Робота в хімічній лабораторії
- Правила ТБ.
У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини речовин: сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, калій хлориду. Визначте кожну з речовин за допомогою дослідів.
4-й етап слідства:
«Обережно, невідомий пакунок.»
У ньому знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. За образним виразом Піфагора, «вона була народжена найшляхетнішими батьками: сонцем і морем». Вона є регулятором осмотичного тиску, водяного обміну, сприяє утворенню соляної кислоти шлункового соку, активізує діяльність ферментів. Але надмірне (понад норму) вживання її сприяє підвищенню кров'яного тиску, хворобам нирок та серця. (кухонна сіль)
5-й етап слідства: «Перевіримо інтуїцію.»
- Робота у віртуальній хімічній лабораторії
Екохвилинка!
6-й етап слідства: «Елементарно…!»
1. Якщо в страви її не дати
Їх не будеш смакувати,
А як дати її багато
Страву під стіл можна ховати. (NaCl)
Які види солей вам відомі?
На території нашої країні добувають кухонну сіль?
(міжпредметний зв’язок з географією)
2. Хитра господиня
Молоко продавала,
А щоб краще зберігалось
Соди у нього додала.
Щоб обман цей розкрити
В склянку з молоком потрібно
Оцту трішки влити.
Зашипіло, закипіло в раз
Тому що виділився вуглекислий газ.
3. Крейда, мармур, перли
Всі ці речовини мають
Однаковий склад
Звичайно це кальцію карбонат
(міжпредметний зв’язок з біологією)
7-й етап слідства: «Генетична експертиза.»
Робота в групах
Опер група І
Опер група ІІ
Доведіть що К і S мають спільних родичів. Свої припущення підтвердити складанням схеми ланцюжка перетворень, що підтверджує генетичний зв’язок між класами речовин.
S → SО2 → SО3
К2SО4
К → К2О → КОН
S + О2→ SО2;
2SО2 + О2→ 2SО3;
SО3 + К2О→ К2SО4.
4К + О2→ 2К2О;
К2О + H2О→ 2КОН;
2КОН + H2SО4→ К2SО4 + 2H2О.
Опер група ІІІ
Передбачити можливість реакції між металом і кислотою можна за допомогою ряду активності металів. Формулу неметалу водню поділяє ряд на дві частини. Метали , розміщені в його лівій частині ,взаємодіють із названими вище кислотами (при цьому виділяється водень), а розміщені праворуч - не реагують з ними.
8-й етап слідства:
«Детектор брехні»
«Детектор брехні»
Відповідь «Так чи ні»
А тепер я вас перевірю на детекторі брехні, якщо ви були уважні і спостережливі протягом уроку ви з легкістю пройдете цей етап. Успіхів!
На столах є кольорові пробірки Відповідати на питання не потрібно, а лише піднімати пробірку. «Так» - зелена і «Ні» - червона. (по 1 балу за правильну відповідь)
1.Вода буває в твердому стані. (так)
2. Карбон ІІ оксид або чадний газ – корисний для людини. (ні)
3. В людському шлунку є кислота. (так)
4. Шлунковий сік місить у собі 0,3% хлоридної кислоти (так)
5. Кислоти змінюють забарвлення фенолфталеїну на малиновий колір. (ні)
6. Всі гідроксиди розчинні у воді. (ні)
7. Всі метали розчиняються у кислотах. (ні)
8. Індикатори в розчинах солей змінюються своє забарвлення. (ні)
9. Для того щоб виявити хлоридну кислоту потрібно додати аргентум нітрат. (так)
10.Натрій гідрокарбонат це кухонна сіль. (ні)
11. Солі реагують з солями лише тоді, коли утворюється осад. (так)
12. Перли це кальцій карбонат. (так)
Заносимо свої оцінки до протоколу.(Картка самооцінювання)
IV. Домашнє завдання
Навчання — це робота, що починається у школі, а закінчується вдома.
Підготуватися до контрольної роботи з теми «Основні класи неорганічних сполук».
V. Підбиття підсумків уроку
Учні здають картки-самооцінювання.
Учитель звертає увагу учнів, що слід додатково опрацювати.
Картка самооцінювання
Прізвище, ім’я учня______________________
Їх розшукує Інтерпол.
|
Встановлю-
ємо громадян-
ство
|
Увага! Розшук.
|
Обережно, невідомий пакунок
|
Перевіримо інтуїцію.
|
Елемен-тарно!
|
Генетична експертиза.
|
Детектор брехні.
| ||
| Одне запи- тання | |||||||||
За етап
| |||||||||
Разом
| |||||||||
Всього балів_________
Тестові завдання:
Тести 8 кл.
Тема: «Основні класи неорганічних сполук».
І Варіант
1. Позначте формулу манган (VII) оксиду:
а) МnO2
б) Mn2O7
в) Mn2O3
г) MnO3
2. Знайдіть формулу хлоридної кислоти:
а) H2SiO3
б) HNO3
в) HCl
г) H3PO4
3. Яка з перерахованих речовин є сіллю?
а) K2S
б) H2SO4
в) HCl
г) Ba(OH)2
4. Визначити амфотерний гідроксид:
а) NaOH
б) CuO
в) H2S
г) Zn(OH)2
5. В який ряд хімічних сполук не ввійшли формули кислот:
а) CO2, CaCO3, HCl
б) H2S, Cu(NO3)2, BaO
в) NaOH, K2O, HNO3, HgO
г) Ba(OH)2, Fe(OH)3, ZnO, FeS.
Тести 8 кл.
Тема: «Основні класи неорганічних сполук».
ІІ Варіант
1. У заданому переліку знаків хімічних елементів Fe, Al, Cu, S, C,
Ag більше хімічних знаків:
а) металів
б) неметалів
2. Яка з перерахованих речовин є кислотою?
а) K2S
б) H2S
в) H2CО3
г) Ba(OH)2
3. Яке забарвлення лакмусу у лужному середовищі:
а) синє
б) червоне
в) не змінює забарвлення.
4. В даного переліку знайдіть формулу двохосновної кислоти:
а) HBr
б) HNO3
в) H2SO4
г) H3PO4
5. В який ряд хімічних сполук не ввійшли формули основ:
а) CO2, Ca(OH)2, HCl
б) H2S, Cu(NO3)2, BaO
в) NaOH, K2O, HNO3, HgO
г) Ba(OH)2, Fe(OH)3, ZnO, FeS.
І Варіант
1. Позначте формулу манган (VII) оксиду:
а) МnO2
б) Mn2O7
в) Mn2O3
г) MnO3
2. Знайдіть формулу хлоридної кислоти:
а) H2SiO3
б) HNO3
в) HCl
г) H3PO4
3. Яка з перерахованих речовин є сіллю?
а) K2S
б) H2SO4
в) HCl
г) Ba(OH)2
4. Визначити амфотерний гідроксид:
а) NaOH
б) CuO
в) H2S
г) Zn(OH)2
5. В який ряд хімічних сполук не ввійшли формули кислот:
а) CO2, CaCO3, HCl
б) H2S, Cu(NO3)2, BaO
в) NaOH, K2O, HNO3, HgO
г) Ba(OH)2, Fe(OH)3, ZnO, FeS.
Тести 8 кл.
Тема: «Основні класи неорганічних сполук».
ІІ Варіант
1. У заданому переліку знаків хімічних елементів Fe, Al, Cu, S, C,
Ag більше хімічних знаків:
а) металів
б) неметалів
2. Яка з перерахованих речовин є кислотою?
а) K2S
б) H2S
в) H2CО3
г) Ba(OH)2
3. Яке забарвлення лакмусу у лужному середовищі:
а) синє
б) червоне
в) не змінює забарвлення.
4. В даного переліку знайдіть формулу двохосновної кислоти:
а) HBr
б) HNO3
в) H2SO4
г) H3PO4
5. В який ряд хімічних сполук не ввійшли формули основ:
а) CO2, Ca(OH)2, HCl
б) H2S, Cu(NO3)2, BaO
в) NaOH, K2O, HNO3, HgO
г) Ba(OH)2, Fe(OH)3, ZnO, FeS.
Немає коментарів:
Дописати коментар