Joc intelectual „LG – evrica”
Scopul
-
dezvoltarea, aprofundarea şi
generalizarea cunoştinţelor elevilor în chimie
-
dezvoltarea gândirii logice şi
algoritmice a elevilor, lucrului elevilor în grup şi individual
-
dezvoltarea interesului elevilor
în ştiinţele chimice
-
educarea în elevi a
individualităţii de-aşi exprima opiniile şi să le argumenteze
-
întărirea dragostei elevilor faţă
de mediul înconjurător.
Oformarea scenei. În centrul – denumirea jocului
intelectual „ LG – evrica”, sistemul periodic al elementelor chimice.
Desfăşurarea
măsurii extraşcolare
1.
Bună ziua dragi
prieteni, stimaţi oaspeţi! Suntem bucuroşi să vă invităm la joaca intelectuală
„LG – evrica”,
consacrată ştiinţei – chimia.
Astăzi
ne-am adunat aici ca să raspundem la întebarea " Elevii clasei a 9-a sunt destoinici de
a fi numiţi gimnazişti ai aşa numitei ţări "Chimia? Este o ţară antică şi
magică, care păstrează o mulţime de mistere. Multe din ele n-au putut fi
ghicite nici de un om! Numai celor mai deştepţi şi mai iscusiţi, dibaci,
această ţară le deschide misterele sale. Aşadar, să începem!
Câte cărţi şi poveşti noi am citit cu voi în care zânele bune şi magii
puternici săvârşesc uimitoare minuni! Însă citind povestea până la
capăt şi închizând cartea parcă într-o clipă dispar magii, iar de la minuni ne
rămân numai amintiri. Doar în viaţă nimeni încă n-a întâlnit magi, n-a vorbit cu ei. Oare minuni în viaţă nu
există? Mi se pare că nu! Oamenii singuri crează minuni. Însa ei se
obişnuiesc cu ele şi încetează să mai vadă vreo minune.
Ştiinţa – cu adevărat e fermecătoarea zilelor noastre. Şi dacă de vorbit despre
minuni printre toate ştiinţele cunoscute se evedenţiază mai ales chimia. Nu în
zădar e numită bună fermecătoare. Ea ajută omului să dobândească metale din
minereuri, din materie primă – substanţe mai minunate şi miraculoase decît
altele. Ea dă naştere la sute şi mii de substanţe care nici nu se întâlnesc în
natură cu proprietăţi folositoare şi importante. Ea transformă petrolul în
cauciuc şi benzen, gazul – în ţesuturi, cărbune în parfumuri, coloranţi şi
preparate medicamentale. Chimia ne hrăneşte, ne încalţă şi ne îmbracă. Fiecare
om, fără să-şi deie seama în fiecare zi efectuează reacţii chimice, foloseşte
diferiţi detergenţi, aprinde gazul în pregătirea bucatelor ş.a. Dar şi însuşi
organismul uman este o fabrică producătoare de reacţii chimice, care au loc în
fiecare zi.
Tot ceea ce se petrece în organismul nostru e chimia, până gândurile
noastre sunt reacţii chimice. Simplul fapt că respirăm, înseamnă chimie.
Haideţi să invităm jucătorii noştri. (melodie)
2.
Întâlniţi jucătorii noştri.
Iată al nostru „fond de
aur”, ai nostri destepti si destepte, participanţiiconcursului de astăzi.
Prezentam:
1. Ignatiuc Ion – întotdeauna vrea sa-şi atinga scopul.
Iubeşte mereu invingător sa fie. Iar pierderea cu destoinicie o intâlneşte.
Deviza:
Ca
halogeni sunt activ.
Şi
foarte iniţiativ
Ca metal
alcalin pentru corpul sănătos – sunt foarte periculos.
2.
Gauca Constantin– crede că în viaţă
totul e uşor, însă foarte mult trebuie de rezolvat.
Deviza:
Marele Mendeleev este idolul meu. El demult a
cucerit lumea ştiinţifică. Şi pentru
mine întodeauna străluceşte ca lumina soarelui legea lui Mendeleev!
3.
Maria Axenciuc – e bună, încrezută
în sine, crede că zâmbetul şi bucuria o vor ajuta în viaţă.
Deviza:
Ca aurul
să strălucesc aş vrea
Ca iodul
să le ajut
Cu
binele să mă conectez
Să nu mă
descompun de la greutăţi.
4.
Grenic Paraschiva – traieşte
cu bucurie în viaţă şi crede că principalul nu e numai să fii învingător, dar
principalul să fii participant la un concurs înteresant.
5.
Deviza: Ca aurul
Ca argintul griu să fiu
Bacteriile
să le înving
Pentru
curăţenie mă lupt
Ideal în
viaţă mă găsiţi.
6.
Grosu Alina – e o fata isteaţă,
nici când nu se pierde în faţa greutaţilor, totdeauna crede căci din orice
situaţie este numaidecat o ieşire!
Deviza:
Pentru a
spune ceva despre mine
Eu
personal nu îndrăznesc
Specific
e caracterul meu
Ca
chimist aşi spune sunt „Amfoteră”
7.
Marina G. – traieşte mândră cu
capul ridicat spre cunoştinţe, nici când nu
se abate de la ţelul pus în faţă, depune în el tot sufletul, sporul şi
chiar viaţa.
Deviza:
Eu nu mă
pierd când cad la greu
Cu
pelicula de protecţie mă înfăşurez
Ca oxid
de aluminiu strălucesc
Şi
foarte tare mă mândresc.
Înainte de a
începe jocul propun ca participanţii noştri să depună jurământul.
Jurăm cinstit să
concurăm
Să cautăm, să
luptăm, să nu cedăm!
De greutăţi să nu ne oxidăm,
Coroziei să nu
ne dăm,
Activitatea
fluorului să manifestăm şi cationi s-acumulăm,
Să nu ne
descompunem noi jurăm, şi de substituţie frică să nu avem.
Cel mai tare
înainte să meargă, Drapelul chimiei din mîini să nu – i cadă.
Ale noastre
cunoştinţele ne demonstrăm, de concurenţi nu ne înspăimântăm.
Tăria sufletului ca un diamant să nu ne părăsească
în lupta de azi.
Jurăm să nu avem
nici o lacrimă pe obraz!
Jurăm, jurăm,
jurăm!
Din partea
noastră vă dorim:
Dispoziţie bună – stimul valoros în luptă să aveţi.
Dorinţa de a învinge să vă însoţească mereu
Să puteţi destoinic să învingeţi, dar să stimaţi şi pe alţi biruitori
Nu vă oxidaţi cînd perdeţi şi nu vă faceţi inimă rea
Dispoziţia negativă să o neutralizaţi şi ionul pozitiv cu voi să luaţi
În soluţia victoriei să vă adînciţi dar în laudă să nu vă înecaţi
Stăruiţivă ca în furtuna solventului să găsiţi ionii biruitorului
Sufletul în luptă să nu ruginească, de toate greutăţile să vă ocrotească
Pentru victorie puteri nu jeliţi, disociaţivă în cationi de bunătate şi
anioni de amabilitate.
Şi principalul crede tu!
Faima Ucrainei vei îmbogăţi
Astăzi la şcoală elev eşti tu
Iar mîine în ţară chimist vei fi.
Şi pentru a fi corectă concurenţă
Am ales judecători de onoare
Să privim cu dumneavoastră, prietini.
Cine va fi onorate în acest circuit
În juriu vor fi:
Haideţi să începem joaca noastră.
Mai întâi de toate trebuie de
constat în care ordine vor participa elevii. Pentru aceasta stimaţi elevi vom
rezolva o însărcinare. De curajul vostru şi depinde ordinea alegerii temei a
concursului următor.
Acum să începem primul concurs.Vă dorim succes.
Deci primul concurs „Descifrarea”.
Această codare v-au trimis colegii voştri. Modul de codare e contemporan –
aceasta este un mesaj. Numărătorul este o cifră după care găsim litera în
telefonul mobil, iar numitorul – numărul de rând a literii în telefon.
2
abc
|
3
def
|
4
ghi
|
5
jkl
|
6
mno
|
7
pqrs
|
8
tuv
|
9
wxyz
|
Răspuns:
Chimia – ştiinţa despre
substanţe.
2/3, 4/2, 4/3, 6/1, 4/3, 2/1
c h i
m i a
7/4, 8/1, 4/3, 4/3, 6/2, 8/1, 2/1
ş t
i i n
ţ a
3/1, 3/2, 7/4, 7/1, 7/3, 3/2
d e s
p r e
7/4, 8/2, 2/2, 7/4, 8/1, 2/1,
6/2, 8/1, 3/2
s u b
s t a
n ţ e
Deci, Elevii vor participa în aşa ordine:
Următorul concurs – „Tema preferată”
Fiecare din voi trebue să-şi aleagă tema care este mai pe plac şi să deie
răspuns la 7 întrebări. Dacă veţi da răspunsul corect la toate
întrebările, veţi obţine bonus de 3 puncte, de
aceea numărul maximal de puncte pentru acest concurs este 10 puncte.
Tema: „Acizii”
1. Formula acidului ortofosforic (H3PO4)
2. Care acid se conţine în sucul gastric? (HCl)
3. Cum se numeşte reacţia dintre acid şi bază?
(Reacţie de neutralizare)
4. Ce culoare are fenolftalina în acizi? (Este
incoloră)
5. Care acid noi îl bem deseori? (Acid carbonic)
6. Cum se numesc substanţe ce schimbă culoarea sa în soluţiile alcaliilor şi
acizilor? (Indicatori)
7. Numiţi acizii neoxigenaţi (HCl, HBr, HI, H2S...)
Tema: „Metalele”
1.
Sulful este metal sau nemetal?
(Nemetal)
2. Care metal are cea mai mare temperatură de topire? (Wolframul, 3380 C )
3.
Cel mai greu metal? (Osmiul, ρ =
22,6 g/cm³)
4. Unicul metal lichid (Mercur)
5. Metal care are proprietăţi antibacteriale? (Argint)
6. Metal ce fuge pe apă? (Sodiul)
7.
Metal scump care primul a fost
cunoscut de către omenirea? (Aur)
Tema: „Sistemul
periodic”
1. Anii de viaţă ale lui D. I.
Mendeleev? (1834-1907)
2.
Care zi este considerată ziua
descoperirii legii periodicităţii? (Luni, 17
februarie 1869 sau după stilul nou 1 martie 1869)
3.
Numărul de elemente ce intră în
componenţa perioadei a IV? (18)
4.
Particule care ntră în componenţa
nucleilor atomilor în afară de protoni? (Neutroni)
5.
Forma orbitalei – p? (Halteră)
6.
Ce elemente predomină în sistemul
periodic – metale sau nemetale? (Metale)
Tema: „Surpriză”
OXIGENUL:
Eu gazul
vieţii mă numesc şi peste toţi plutesc,
Mîngâi obrazul Terrei şi-n apă mă găsesc
In tot ce vă-nconjoară, în piatră, în pământ
În aer, plante, hrană eu jumatate
sunt
Oxizi, acizi si săruri sunt fiii mei
creaţi
Din oxidari sau arderi, produşii rezultaţi
Nimic nu se compară cu rolul meu vital,
În sănătatea lumii, sunt punctul principal.
CARBONUL:
Am fost scos din întuneric s-aduc lumină-n
jur
În coroanele regale pun sclipiri de
diamant
Duc în mine taina lumii împletind ca într-un
lanţ
AND-ul, fir al vieţii ce te scoate din
neam
Creion, petrolul, dioxidul de carbon
Calcarul, carbidul, smoala, ambalajul
de carton
Au din mine fiecare, şi mai mult şi mai puţin
Le dau forma şi culoare, şi pe-al meu schelet le ţin.
FOSFORUL:
Sunt cel
mai colorat dintre voi toate
Alb, rosu, negru, violet mai rar
Şi fără mine, viaţa nu se poate
Caci eu v-aduc sclipirea mintii-n dar
Ca oasele să se-ntărească
Şi părul sănătos să crească
Voi sfatul meu să-l urmaţi
La masă peşte să mâncaţi
Când un chibrit îl scăpăraţi
Eu sunt aici, să nu uitaţi!
HIDROGENUL:
Nu mă
vede nimeni singur, sunt discret, dar peste tot
În acizi, în apa, baze, oriunde am un
loc
Sunt un gaz uşor dar forţa am cât să înalt
spre cer
Şi balonul şi racheta purtând tone de oţel
Trec prin tot ce mă-nconjoară, «difuzez
eu vreau sa spun»
Sunt de bază-n lumea vie, cu Carbonu-s
frate bun
Cel mai mic din toţi atomii, între fraţii
mei mai mari
Sunt şi-n bomba ce distruge, şi-n
lumina celor tari.
SULFUL:
Nu sunt iubit de oameni, de-aceea-mi
spun pucioasă
Dar eu vă spun că nu, aroma nu contează!
Am fost scos la lumină cand trebuiau s-apară
Chibritul şi cu tunul, apărător de ţară
In vitriol, el, omul, m-a transformat uşor
Să-i fiu în multe lucruri, acidul de-ajutor
Şi ca să fac o glumă, şi tot pe seama mea
De râie eu vă scap, de-o să aveţi cumva!
SILICIUL:
Vi se pare că sunt nisipul fin, banal
Lipsit de importanţă, adesea luat de
val
Până-ntr-o bună zi, când, dintr-o întâmplare
Am fost topit de foc şi-am
strălucit la soare
Şi sticlă m-am numit apoi, şi altfel
m-aţi privit
Când din banală piatră, puteri
noi am primit
Caci, fără procesoare, fără
calculatoare
Nu poţi să te descurci în lumea asta
mare.
CLORUL:
Uşor mă
recunoşti, sunt gazul colorat
În verde şi-aduc răul, din mână de-s scăpat
Dar folosit temeinic de omul priceput
Pot face numai bine, la multe îl ajut
Aţi auzit de plastic, banalul aruncat?
Cu grija adunaţi-l sa fie reciclat
Eu mă găsesc în sare şi-aduc gust în bucate
În ape minerale, în marile sarate.
Tema: „Soluţiile”
1.
Savanţii consideră că dacă n-ar
exista această simetricitate, atunci apa fierbea la 70ºC şi îngheţa la -90º? (Dipol)
2. Soluţiile sau topiturile ce conduc curent electric? (Electroliţi)
3. De ce soluţia de sare de bucătărie conduce curent electric, iar soluţia de
zahăr – nu? (Soluţia
de zahăr nu este electrolit)
4.
Disociază oare în soluţie sulfat
de bariu? (Nu)
5.
Cristalohidraţii cărei sări se
numesc sarea Glauber? (Sulfat de natriu)
6. Ce fel de electrolit după putere e apa? (Slab)
7.
Cum se numeşte soluţia în care e
dizolvată o cantitate mare de substanţă? (Concentrat)
Tema: „Savanţi chimişti”
1. Savantul german care prima dată a încercat să alcătuească sistemul periodic
amplasând elementele conform creţterii maselor lor atomice? (Lotar
Măier)
2.
Autorul legii periodice şi a
sistemului de elemente chimice? (D.I. Mendeleev)
3. Fizicianul care a propus modelul nuclear al structurii atomului? (Ernest
Rezerfort)
4.
Fizic şi chimic suedez, autorul
teoriei disociaţiei electrolitice? (Svante Avgust Arenius)
5. Savantul rus şi ucrainean care a alcătuit seria activităţii metalelor? (Bechetul)
6.
Chimistul francez
careeăperimental a dovedit compoziţia aerului? (Antuan
Loran Lavuaze)
7.
Chimistul italian care a
descoperit unul din legile gazoase cu numele lui e numită una din constantele
fizice? (Avogadro)
6.
Următorul concurs se numeşte: „Cel mai bun orator”.
Jucătorii trebuie să-şi expune părerile sale la tema: „Căile de înlăturare a
poluării satului natal”. Pentru acest concurs – 5 puncte.
Să încercăm
să descoperim împreună câteva din “misterele” chimiei – ştiinţă cu ajutorul
căreia oamenii au reuşit să realizeze poate cele mai spectaculoase şi mai
incredibile minuni. Deci, să vedem talentul fiecărui concursant.
Unele fenomene naturale pot fi
reproduse în laborator şi dacă nu
sunteţi atenţi aţi putea crede că sunt vrăjitorii.
Ştiţi care este adevărul despre foc?
Dacă nu vă spun eu că focul este cunoscut încă din cele mai vechi timpuri,
fiind observat pentru prima oară în momentul în care unii pomi erau trăsniţi.
Ca metodă de aprindere se folosea ciocnirea a două pietre care producea o scânteie. Astăzi ştim cu toţii cum se
aprinde focul! Eu o să vă demonstrez că pot aprinde focul doar “vrăjind” o
baghetă de sticlă.
·
Aprinderea spontană
Descrierea experimentului
Într-o capsulă se
realizează un amestec de KMnO4 şi H2SO4
concentrat. Se introduce bagheta în amestec şi apoi se atinge fitilul unei
spirtiere cu alcool. Fitilul se va aprinde spontan.
Care este explicaţia?
Bagheta a
fost introdusă într-un amestec format din două substanţe
(
permanganat de potasiu şi acid sulfuric concentrat) care au provocat aprinderea
focului substanţei.
Eu o să vă arat că pot face ca focul să stea
pe apă şi în acelaşi timp să transform apa în vin. Atenţie!
Foc pe
apă sau transformarea apei în vin
Descrierea experimentului
Într-un cristalizor cu apă şi câteva picături de fenolftaleină se introduce
o bucăţică de sodiu sau potasiu metalic aşezată pe hârtie de filtru. Se acoperă
cristalizorul cu o pâlnie de sticlă.
Sunteţi curioşi cum am
reuşit? Foarte simplu! Datorită cunoştinţelor acumulate la orele de chimie şi
folosind o substanţă numită sodiu metalic, care în contact cu aerul se aprinde,
iar cu apa (in care s-a adăugat in prealabil fenolftaleina)formează o substanţă
numită hidroxid de sodiu care schimbă culoarea
lichidului din vas.
Cu ajutorul chimiei putem
reproduce unele fenomene naturale spectaculoase
·
Vulcanul chimic
.
Descrierea
experimentului
Pe o sită de azbest se pun câteva grame (cca. 10g)
de bicromat de amoniu. Beţe de chibrit aprinse (1-2 poate mai multe) se înfig
în grămăjoară de la bază spre vârf. Bicromatul se descompune sub influenţa
căldurii băţului de chibrit dând impresia unei erupţii vulcanice.
·
Focul rece
Eu o să demonstrez că:
O batistă poate rămâne întreagă
chiar dacă arde cu flacără.
Descrierea experimentului
Batista se
înmoaie în apă, se stoarce bine, apoi se înmoaie în alcool. Când ii dăm foc,
căldura degajată va fi folosită pentru uscarea batistei.
·
Focuri bengale
In apropierea sărbătorilor de
iarnă jocul strălucitor şi multicolor al
focurilor de artificii stârneşte admiraţia oricărui privitor. Astăzi o să
reproduc admiraţia sărbătorilor de iarnă.
Ştiţi că ceaţa este un fenomen natural întâlnit destul de des în anumite
perioade ale anului. Ea se formează datorită condensării vaporilor de apă din
atmosferă. În laborator putem produce ceaţa folosind un simplu vas de sticlă.
·
Ceaţa
Descrierea experimentului
Sticla a avut în ea acid clorhidric iar dopul
a fost introdus initial în amoniac. Cele două substanţe când s-au întâlnit au
produs un fum ca ceaţa ( o substanţă nouă numită ştiinţific clorură de amoniu,
iar popular - ţipirig).
7. Concursul: „Practicum”
Vă propunem o pauză muzicală după
care membrii juriului ne vor anunţa rezultatul concursanţilor. Rugăm juriul să
ne spuie rezultatele.
În faţa voastră se află următaore substanţe chimice aşa ca acid sulfatic,
carbonat de sodiu, clorura de bariu şi metiloranj. Însărcinarea voastră e de a
pregăti soluţie gazoasă, limonadă ,
soluţie lăptoasă.
8. Concursul:
„Suflorul”
În acest concurs elevii trebuie
să ghicescă din câteva încercări despre care substanţă merge vorba. Jucătorul
care ghiceşte din prima încercare va primi 5 puncte, a doua încercare – 4
puncte şi a. m. d.
1. În organismul uman se conţine 3g
de acest element, din care aproximativ 2g în sânge.
- După răspîndire în scoarţa terestră cedează numai
oxigenului, siliciului şi aluminiului.
- Unica sursă primordială a fost meteoriţi care au căzut
pe Pămînt ce îl conţineau în stare pură.
- Omul primitiv folosea unelte de muncă din acest element
mii de ani în urmă î. e.n.
- În cinstea lui a fost numit veac. (Fe)
2. Acest metal e
cunoscut omenirei din antichitate.
- Conţinutul lui în apele Oceanului planetar alcătuieşte aproximativ 8 mlrd
de tone.
- Cel mai mare brut al acestui metal cântărea 112 kg .
- Din acest metal se fac bijuterii, monote.
- Acest metal – simbolul Soarelui. (Au)
3. Este unul din 7
metale, cunoscute omului de demult.
- În limba engleză, franceză şi în alte limbi europene denumirea lui e
legată de una din plantele aproape de Soare.
- Alchimiştii considerau că metalul după toate criteriile este asemănător
cu aurul.
- După mobilitate şi culoarea argintie metalul a fost numit „argint viu”.
Această denumire a fost propusă de filosoful grec Aristotel.
- Inspiraţia vaporilor acestui metal e periculos pentru viaţa omului. (Hg)
4. Este un
important microelement. În organismul mamiferelor se conţine sub formă de
compuşi organici.
- El îmbunătăţeşte metabolismul, funcţia sistemului genital, tonizează
muşchii. Acţionează asupra metabolismului proteic şi lipidic.
- Formează substanţă simplă care este solidă, de culoare argintie-sură,
capabilă să treacă în vapori de culoare violetă.
- Produsele alimentare bogate în acest element sunt: nucile,
spanac, lapte, produse marite (peşte, varză de mare).
- Soluţia spirtoasă a substanţei simple se foloseşte pentru dezinfectarea
rănilor şi înainte de operaţie chirurgială, are culoarea brună. (I2)
- Moştenirea lui ştiinţifică alcătuieşte peste 350 de lucrări.
- A elaborat praf de puşcă „pirocolidii” în anul 1892.
- În timpul liber se ocupa cu producerea genţilor.
- A descoperit legea periodică. (D.I.
Mendeleev)
6. În evul mediu
se considera unul din cele mai puternice medicamente şi era numită „dătătoare
de apă”.
- Renumitul
alchimist ispaniol Raimond Lulii (1493-1541) a descris câteva metode de
obţinere a acestei substanţe ce e capabilă „să bucure corpul uman, să întoarcă
bătrânilor tinereţea”.
- Solubilitatea
ei în apă a cercetat D.I. Mendeleev.
-100% de
substanţă pură e greu de separat, cea mai concentrată soluţie conţine 4% de
apă.
- În secolul XI
în Italia se obţinea din vin prin distilare şi condensarea ulterioară a
vaporilor. (Alcool etilic)
10. Ultimul concurs se numeşte: „Duelul”
În acest concurs elevii trebuie să fie erudiţi adică să răspundă repede la
mai multe întrebări.
1)Regina Şotlandiei Maria Stiuard temîndu-se de otrăvire, permanent purta
cu ea piatră care simboliza duritatea şi curaj. Ce mineral iubea regina?
(Diamantul)
2)Această substanţă e numită ″gaz de baltă″. (metan)
3)Care metale se pot aprinde cu apă rece? (alcaline)
4)Tipul de hidrolizare a acetilenei. (sp)
5)Element, ce cedează electroni în timpul reacţiilor chimice.
(Reducător)
6)Produsul reacţiei de polimerizare a etilenei.
(polietilenă)
7)Odată renumitul fizician şi chimist englez Robert boyle a intrat în
laboratorul când lucrătorii turnau în sticle acidul clorhidric concentrat.
Urmând după lucrul lor, savantul a pus pe margina mesei senpolia care până
atunci o ţinea în mână şi deodată a observat că senpolia ş-a schimbat culoarea.
De acest fenomen, Boyle a mai axperimentat şi a obţinut tot aceleaşi
proprietăţi cum le numim aceste substanţe printr-un cuvînt? ( indicatori)
8)Din timpuri străvechi cu acest
scop oamenii foloseau amestec de ulei şi pemză. Mai târziu au început să
folosească amestec de grăsime şi potaş sau sodă, iar acum sărurile de sodiu şi
potasiu a acizilor organice. Numiţi cu ce scop oamenii folosesc aceşti compuşi. (săpun)
9)În anul 1862 chimistul suedez Alfred Nobel a început să producă în
fabrică de lângă Stokgolm o substanţă. În 1864 la fabrică a avut loc o
explozie, după ce nobel a găsit mod ca această substanţă să nu fie periculoasă
în timpul lucrului cu ea. Numiţi substanţa. (Nitroglicerina)
10)Autorul seriei activităţii metalelor. (Beketov)
11)Substanţele, soluţiile şi topiturile cărora conduc curent electric.
(electroliţi)
11)Procesul de ruinare a metalelor sub acţiunea mediului ambiant. (corozie)
12)Reacţiile, în rezultatul căror se degajă căldură. (Exotermice)
13)Fenomen, în rezultatul căruia se
schimbă starea de agragare a substanţei.
(fizic)
14)Sărurile acidului sulfatic. (sulfaţi)
15)Autorul sistemului periodic. (D. I. Mendeleev)
16)Ce gaz în aer se conţine mai mult. (Azot)
17)Capacitatea atomilor de a adiţiona electroni ai altor elemente.
(electronegativitatea)
18) De ce regele persian Kir, care a trăit mai mult 2 mii de ani în urmă,
în timpul campaniilor bea apă din vas de argint? (Ionii de argint au
proprietăţi bactericide)
19)Terminaţi zicătorile:
Caracter de.... (Fe, Au)
Rapid ca...(Hg)
Cuvântul – Ag, iar tăcerea – Au.
20)Numiţi produsele respiraţiei şi exitantul centrului respirator. (CO2)
21)Numiţi substanţa ce se formează după furtună şi în cantităţi mari e
periculoasă pentru organisme vii. (O3)
22)Care element chimic necesar pentru viaţă în sec. XVIII se imagina în
formă de ostaş, deoarece era folosit pentru confecţionarea armei. (Fe)
23)Gaz ce se degajă în timpul
fotosintezei. (O2)
24)Cea mai răspîndită substanţă în natură. (H2O)
25)Cl, Br, F, I – cum se numesc aceste elemente printr – un cuvânt.
(halogeni)
26)Ce indică numărul grupei? ( Numărul electronilor de valenţă în atomii
elementelor)
27)Cel mai dur mineral. (diamantul)
28)Ce este calcar şi mramură? (CaCO3)
29)Gradul de oxidare maximal al sulfului? ( + 6)
30)Ce acid se conţine în suc gastric. (HCl)
31)Cum se numeşte reacţia dintre acid şi bază. (neutralizare)
32)Cum se numesc bazele solubile în apă. (alcaline)
33)Care oxid acid ia parte în fotosinteză. (CO)
34)Denumirea cărui elemen chimic coincide cu denumirea rusă a pădurii de
pini? (bar)
35)Cu care element chimic a fost otrăvit Napolion. (As)
36)Continuaţi şirul: electron, neutron.... (proton)
37)Jurămîntul participanţilor „Jocurilor olimpice chimice”.
38)Cum se numeşte zahăr ars? (Caramel)
39)Numiţi numele omului de ştiinţă rus, care o obţinut aldehidă din
acitelenă? (Kucerov)
40)Există oare pe Pământ fier chimic pur, în caz afirmativ, care-i originea lui? (meteoritic)
41)Gaz ce întreţine arderea. (O2)
Cine va obţine frumoasa denumire de cel mai bun chimist al şcolii va obţine
cadoul principal. Răspunsul la acestă întrebare vom afla-o imediat. Iar până
atunci participanţii vor depune jurământul chimiştilor.
-
Jurăm de a iubi lecţiile de chimie şi întotdeauna
de asistat la ele.
-
Să cunoaştem toate 110 elemente ale sistemului
periodic pe de ros.
-
Să respectăm regulele tehnicii securităţii
-
Să ţinem minte proprităţile chimice oricărei
substanţe pe Pămînt
-
Să nu folosim în zădar reactivele chimice
-
Turnînd o căldare de apă în pahar cu acid, să
ţinem minte că o căldare cu lichid nu încape într – un pahar.
În timpul lucrării de control să nu ne folosim de
fişe ascuţite. Jurăm!
De sinestător să scriem referate, dar nu să le
luăm din internet. Jurăm!
Să ţinem minte că teoria atomo-moleculară a formulat-o M. V. Lomonosov iar legea periodică – D. I.
Mendeleev. Jurăm!
Dacă să o
încălcăm acest jurămînt, fie ca prietenii noştri să ne impună să bem un pahar
de ceai cu o linguriţă de fenoftalienă. Jurăm! Jurăm! Jurăm!
Până ce membrii juriului vor face totalurile.
Iaca suntem la finele
concursului nostru. Sfârşitul este un nou punct de plecare. Sfârşitul are un
nou început.
E sfârşitul întâlnirii noastre,
dar începutul lucrului, noilor căutări, începutul noilor întreceri, noilor
dobânde şi biruinţi!
Propun să terminăm întâlnirea noastră cu cântecul chimiştilor.
Deci să vedem cine sunt învingătorii!
Sunteţi cu adevărat chimişti. Vă dorim ca viaţa în ţara chimiei să nu vă
fie foarte cu obstacole.
Până la noi întâlniri!
Немає коментарів:
Дописати коментар